Pasja jest przewodnikiem do największych tajemnic...Poczuj ze mną jej smak...


22 marca 2014

Kaszubski sernik z ziemniakami


Dzisiaj mam dla Was cudowny przepis na przepyszny sernik. Oryginalny kaszubski sernik z ziemniakami. Był już chleb z ziemniakami (klik) i pączki (klik) dlaczego nie sernik?
To propozycja dla smakoszy tradycyjnego polskiego sernika. Idealna słodycz, zwarty, pyyyszny. Inny od publikowanych do tej pory. To nie jest kremowy sernik z rodzaju "maziastych" ale zapewniam Was że jest pyszny! Przepis na ten fenomenalny sernik dostałam od Czytelniczki bloga - Basi :) Basiu raz jeszcze dziękuję Ci że podzieliłaś się nim ze mną :) A Wam bardzo, ale to bardzo go polecam :)

Składniki:
1 kg dobrego sera tłustego lub klinek (nie wiaderkowe)
4-5 średnich ugotowanych ziemniaków (ok 350g)
200g masła 

10 jajek
1 szkl. cukru
1 cukier waniliowy lub 2 łyżeczki domowego (klik)
1 budyń śmietankowy bez cukru lub 2-3 łyżki mąki ziemniaczanej
400g serka homogenizowanego waniliowego
sok z 1 cytryny

sok z 1/2 pomarańczy (dałam z 1)
bakalie jak kto lubi ( ja nie dodaje )

1-2 laski wanilii

Ziemniaki ugotować i jeszcze ciepłe przecisnąć przez praskę. Masło rozpuścić w rondelku (nie zagotować). Ser zmielić 2-3x w maszynce, dodać przeciśnięte ziemniaki.
Żółtka utrzeć z połową cukru. Z drugą połową ubić białka na sztywną pianę.
Do masy serowej dodawać partiami na zmianę: serek homo, utarte żółtka i rozpuszczone masło. Cały cas miksować. Dodać wyciśnięte soki z cytryny i pomarańczy ziarenka wanilii oraz budyń.  Na koniec dodać pianę z białek i zmiksować na gładko.
Blaszkę (23x33 lub wysoką tortownicę 28-30cm) dokładnie natłuścić i wysypać kaszą manną. Masę serową wylać na blaszkę i wstawić do nagrzanego piekarnika. Piec 80 minut w temp. 180 stopni.
Wystudzić najlepiej przez noc. Zimny polać polewą.


Składniki na polewę:
3 łyżki wrzącej wody lub mleka
3 łyżki cukru pudru
3 łyżki ciemnego kakao
100g margaryny lub masła


Do rondelka wlać wodę i rozpuścić w niej cukier (kolejność rozpuszczania poszczególnych składników jest ważna i gwarantuje nam to, iż polewa będzie miała śliczny połysk, a jej poszczególne składniki się nam nie zważą i nie "rozwarstwią".) Następnie dodajemy pokrojone na małe kawałeczki masło i rozpuszczamy. Zdejmujemy z ognia i wsypujemy przesiane kakao. Energicznie mieszamy (najlepiej rózgą lub trzepaczką) by powstała gładka, lśniąca polewa. Lekko studzimy i polewamy sernik. Wstawiamy do lodówki.
Smacznego :)







22 komentarze:

  1. Z ziemniakami jeszcze nie jadłam ; p

    OdpowiedzUsuń
  2. piękny...... :) ciekawe jak te ziemniaki, ale podobno nie czuć ich wcale :P

    OdpowiedzUsuń
  3. Hm, ten sernik to całe moje dzieciństwo, dawno temu, na wsi to był wypiek na każde ważniejsze wydarzenia i swieta. Pozniej zaczęto odchodzić od tego przepisu na rzecz tych mniej pracochlonnych. Jest pyszny. Dziekuje za przypomnienie przepisu. Ps.: wyglada fantastycznie.

    OdpowiedzUsuń
  4. mam różne serniki na blogu, ale takiego nie znałam - muszę zrobić koniecznie, bo ten przepis wygląda bardzo zachęcająco :-)

    OdpowiedzUsuń
  5. Cudny! Kocham wszelkiego rodzaju serniki ale takie słodkości robimy bardzo rzadko. Zanim byśmy go zjedli...pewnie tydzień by minął :)

    OdpowiedzUsuń
  6. Z ziemniakami serniczka jeszcze nie robiłam. Pozdrawiam :)

    OdpowiedzUsuń
  7. od dłuższego już czasu mam ochotę na wypróbowanie takiego "ziemniaczanego" sernika

    OdpowiedzUsuń
  8. Wygląda pysznie, zrobię go na pewno, może w święta? Robiłam już kilka potraw z Twoich przepisów i wszystkie wyszły super:)

    OdpowiedzUsuń
  9. Wyglada bosko! Szkoda tylko ze az tyle jajek potrzeba bo mam alergika w domu. Na pewno zrobie na Wielkanoc i najwyzej sama zjem w ukryciu :)

    OdpowiedzUsuń
  10. Mam pytanie: co z ubitymi białkami? Bo nie podała Pani w przepisie :) Wymieszałam je na końcu szpatułką, mam nadzieję, że sernik się uda.

    OdpowiedzUsuń
  11. Czy ten sernik wychodzi mokry, czy jest bardziej zbity tak jak sernik np. krakowski?

    OdpowiedzUsuń
  12. jak wykorzystam ser z wiaderka to co się stanie?

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Ser wiaderkowy to jest mieszanina śmietanki i mleka z zagęstnikami. Jest zbyt rzadki. Ser do tego sernika powinien być prawdziwy i o dobrej konsystencji

      Usuń
  13. Zrobiłam i jest pyszny, skorzystałam z twarogu z wiaderka dlatego dodałam wiecej budyniu. Nie jest słodki kolejnym razem dodam odrobinę więcej cukru:-) Chcialam podziękować za bardzo dobry przepis będzie z pewnością jednym z moich ulubionych :-) W domu się zachwycają:-)

    OdpowiedzUsuń
  14. Ten komentarz został usunięty przez autora.

    OdpowiedzUsuń
  15. Bardzo dziękuję za przepis. Zrobiłam co prawda, z sera kubełkowego, ale mimo tego - sernik jest rewelacyjny. Nie jest za słodki, pełnotłusty, dokładnie taki jakim się zajadałam na wsi! :-) Długo szukałam takiego sernika, w cukierniach takiego nie ma, a przepisu nikt nie znał. Następnym razem może zrobię z prawdziwym, mielonym serem i zobaczymy jak wyjdzie :-))
    Nie mniej jednak: bardzo, ale to bardzo dziękuję za podzieleniem się przepisem!! I proszę podziękować również babci! :-)

    OdpowiedzUsuń